Den ultimative guide til lokal SEO

Skrevet af:
Lauge Hybel
71990902lh@spotonmarketing.dk

Bliv dygtig til ‘lokal SEO’

Har du en forretning med en fysisk lokation? Så har du helt unikke muligheder for at kunne blive fundet på “lokal SEO” – altså søgninger på Google, hvor din virksomhed bliver synlig på et lokalt plan – der simpelthen øger muligheden for at få nye kunder. Hvordan man gør, og hvorfor det er nødvendigt beskriver, CEO & Partner her hos SpotOn Marketing, Simon Salomonsson her.

Hvis din forretning har en fysisk lokation, er du højst sandsynlig stødt på begrebet ”lokal SEO” – eller også har du fået at vide, at du har behov for lokal SEO. For mange virksomhedsejere er lokal SEO et mysterium: For hvad betyder ”lokal SEO”? Hvad skal man gøre? Og hvorfor behøver man det? Det vil denne artikel forsøge at afdække.

Artiklen vil give jer den ultimative viden om lokal SEO inklusiv en handlingsplan som I med det samme kan anvende – hvad enten I er en lille virksomhed eller et SEO bureau med lokale SEO-kunder.

1. Hvilken type virksomheder har brug for Lokal SEO?

Alle virksomheder, der får nogle eller alle sine kunder/klienter på grund af sin lokale placering bør overveje lokal SEO. Det kan fx være en lokal restaurant, en detailbutik, en læge, en tandlæge eller advokat – men også et lokalt reklamebureau. Generelt hvis du har en fysisk adresse og forventer at folk vil besøge dig der, bør du anvende lokal SEO for din virksomhed.

2. Hvordan er Lokal SEO anderledes fra National SEO?

Alle elementer der hører til national SEO påvirker også lokal SEO. Det gælder fx on-page faktorer, linkbuilding, indeksering osv., dog har lokal SEO nogle få unikke elementer/fordele

  • Registrering af din virksomhed hos Google kan være med til at ranke dig højere i de lokale søgeresultater. Derfor er det vigtigt at du, som noget af det første, opretter og offentliggør din virksomhed på Google via Google Places samt lader dig registrere på andre platforme.
  • Næste element er citering – Altså de online-steder hvor din virksomheds NAT-oplysninger (navn, adresse og telefonnummer) eksisterer. Det er vigtig at der er konsistens i disse adresseoplysninger. Dvs. at NAT-oplysningerne skal være ens på alle citeringsider, hvad enten det er din landing-page, Google place profil eller en informationsside ligesom Kraks og De gule sider.
  • Tredje element er anmeldelser. Gode anmeldelser på din Google Place profil er en af de vigtigste lokale rangeringsfaktorer. Derfor er det godt med mange gode anmeldelser.

3. Hvordan differentierer On-Site optimering sig fra lokal SEO vs. National SEO?

De samme elementer bliver anvendt, men der er fire ting du kraftigt bør overveje at tilføre i forbindelse med On-site optimering.

  • Sørg for at dit navn, adresse og telefonnummer bliver brugt på hver eneste side på din hjemmeside og i samme format som på din lokale Google page – gerne i sidefoden.
  • Nævn din by og dit område i dine Titel-tags, i Meta-beskrivelsen og i indholdet på din hjemmeside (så det passer ind, tving det ikke bare derind).
  • Gør brug af Schema local markup, så du hjælper søgemaskiner med at identificere og vise din lokation.
  • Anvend en KML-fil på din hjemmeside (Kethole Markup Language).

4. Hvilke faktorer er med til at booste lokal SEO rangering?

De tre største faktorer i forbindelse med lokal registrering/listing hos Google, menes at være antallet af citeringer, anmeldelser og hvor positive anmeldelserne er generelt. Ud fra erfaringer, vil anmeldelser overtrumfe citeringer. Derfor er det yderst vigtigt at få sine kunder og klienter til at efterlade en god og positiv anmeldelse på sin lokale Google place profil.

5. Hvordan skaffer jeg anmeldelser til min lokale virksomhed ?

Lad dine kunder eller klienter vide at de kan bedømme jer på jeres Google Place profil. Bl.a. ved at vedhæfte et link til profilen når i sender en e-mail (specielt ved opfølgningsmails), men også ved at henvise dertil via jeres hjemmeside.

6.Betyder den fysiske placering af min virksomhed noget i forhold til Lokal-Seo?

Google bruger i høj grad placering. Googles nye lokale rangeringsfaktor #1 (i følge Moz 2017 undersøgelse) er netop brugerens placering. Dette kaldes for “proximity of the address to the point of search”.
Du kan teste det derhjemme. Tag din telefon og søg efter “tandlæge”. Alt efter hvor du sidder i landet, vil du finde tandlæger tæt på dig. Spørgsmålet er naturligvis om dette er en god eller dårlig feature – vil man finde den bedste tandlæge eller den der tættest på?

Google anvender stadig “centroid bias”, hvilket betyder at Google selv definerer, hvad der er centrum. Har man sin virksomhed tæt placeret i dette område, er der en tendens til at ranke bedre end adresser længere væk fra centrum. Det betyder for København, at virksomheder beliggende tæt på Rådhuspladsen, højst sandsynligt vil blive ranket højere end virksomheder, der ligger i udkanten af byen. Det vil dog primært være på søgninger med lokation + ydelse. Altså vil søgningen “tandlæge + by” være markant anderledes end det generiske søgeord “tandlæge”.

7. Skal man som en lille lokal virksomhed lave lokal SEO selv eller hyre et bureau?

Det afhænger af dit budget. Der findes masser af guides der fortæller, hvordan man anvender og kommer godt i gang med lokal SEO. Derfor kan en intern medarbejder sagtens læse og følge disse instrukser og selv udføre lokal SEO. Men hvis det går galt, er det for sent at rette op på. Ved at anvende et professionelt bureau sikrer man at tingene bliver gjort korrekt samtidig med, at det går hurtigere.

8. Har lokal SEO vedvarende værdi for virksomheden?

Der vil være omkostninger forbundet med lokal SEO i starten, men på længere sigt vil det betale sig via henvisninger fra platforme, anmeldelser, omtale i sociale medier og links hver måned.

9. Er links vigtige i 2017?

I forbindelse med lokal SEO er links stadig vigtige. Meget vigtige. Hvert år laver Moz en undersøgelse med de største lokale faktorer for at rangere højt på Google. Undersøgelsen viser, at links faktisk har større værdi i 2017 end det have i 2016 og 2015. Undersøgelsen bryder således med mange menneskers overbevisning i SEO-branchen, hvor et diskussionsemne har været angående værdien af links.

10. Her er en overskuelig handlingsplan til nye virksomheder, der forsøger at konkurrere om de lokale søgeresultater:

  • Først lad dig registrere lokalt på Google Place – Vær opmærksom på at udfylde alle felter og færdiggøre din registrering 100%. Det kræver bl.a. at du tilføjer billeder, video med mere. Når du lader dig registrere, er det vigtigt at du benytter nøgleord eller placeringsnavne i din virkosmhedstitel eller virksomhedsbeskrivelse der kan relateres til virksomheden. Hvis ikke, risikere du at Google ”opdager det” og dermed rangere dig lavere.
  • Sikre dig at informationerne fra din Google Place profil bliver spredt ud til alle de andre store platforme, fx Krak, De gule sider osv. Alle disse sider vil henvise til din virksomhed og derfor have stor værdi.
  • Derefter, sørg for at du har styr på din On-Site SEO (se afnit 3) og at din linkbuildings er målrettet og relevant – Jo flere relevante links, desto bedre.
  • Sidst men ikke mindst, gør alt hvad du kan for at få dine tilfredse kunder til at lave en positive anmeldelse til din Google Place profil.

Nysgerrig efter mere? Så har vores eksperter også delt ud, af deres viden om for eksempel hvordan du opretter en Google My Business til din virksomhed, eller vores eksperts bedste råd til markedsføring.

Skrevet med inspiration fra denne artikel

Debat

Bliv dygtig til ‘lokal SEO’

Har du en forretning med en fysisk lokation? Så har du helt unikke muligheder for at kunne blive fundet på “lokal SEO” – altså søgninger på Google, hvor din virksomhed bliver synlig på et lokalt plan – der simpelthen øger muligheden for at få nye kunder. Hvordan man gør, og hvorfor det er nødvendigt beskriver, CEO & Partner her hos SpotOn Marketing, Simon Salomonsson her.


Skrevet af:
Lauge Hybel
71990902lh@spotonmarketing.dk


Skal vi gøre en forskel for din forretning?

Her er Simon og Kamilla. De er henholdsvis CEO og tekstforfatter hos SpotOn Marketing. Og de er sammen med resten af vores hold med til at gøre en forskel for mere end 500 forretninger i hele Danmark.

Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu